Kitöltési útmutató
A FELHATALMAZÁS CSOPORTOS BESZEDÉSI MEGBÍZÁS TELJESÍTÉSÉRE, MÓDOSÍTÁSÁRA, MEGSZÜNTETÉSÉRE című
nyomtatvány kitöltésével a bankszámla-tulajdonos felhatalmazza számlavezető hitelintézetét, hogy az általa megadott
adatok alapján a megjelölt bankszámláról fi zetéseket teljesítsen.
A nyomtatvány kitöltésével felhatalmazási megbízás kezdeményezhető, valamint létező megbízás módosítható vagy
megszüntethető.
I. Felhatalmazási megbízás kezdeményezése
A felhatalmazási megbízást adó kötelezettnek az alább felsorolt adatcsoportokat kell kitölteni a rendelkezéséről
álló számlán vagy egyéb dokumentumon (pl. szerződésen) szereplő adatok felhasználásával nyomtatott betűkkel.
Az adatokat az előre megadott helyekre kell beírni, fi gyelembe véve a négyzetek számát.
1. Bankszámla-tulajdonos adatai
Kitöltendő a „Kötelezett neve” maximum 32 jel hosszúságban és a terhelendő „Bankszámla pénzforgalmi jelzőszáma”
2-szer 8 vagy 3-szor 8 számjegy hosszan. Amennyiben a teljes név meghaladná a 32 jelet, akkor rövidítés szükséges
a bankszámla-szerződéssel összhangban.
2. Jogosult adatai(előre kitöltött adatok)
3. Felhasználó adatai
A „Felhasználó neve” rovat akkor töltendő ki, ha a bankszámla-tulajdonos és a felhasználó nem ugyanaz a személy.
Ebben az esetben maximum 32 jel hosszan kell megadni annak a személynek a nevét, akinek a tartozását a bankszámla-tulajdonos kívánja kiegyenlíteni.
A „Felhasználó címe” mező pontos megadása a felhasználó egyértelmű azonosítása érdekében szükséges. Amennyiben a teljes cím megadásához nem áll rendelkezésre elegendő hely, úgy ésszerű rövidítések alkalmazandók.
Az „Ügyfélkód” mezőben azt a jelsorozatot kell beírni, amely a bankszámla-tulajdonos vagy felhasználónak kiküldött
számlán azonos felirattal szerepel. (Forduljon az ügyintézőhöz, ha ilyen adat nem található a számlán!)
4. Teljesítés adatai
Az „Érvényesség kezdete” szöveget követő négyzetekbe számmal (év, hó, nap formában) kell jelezni, hogy mikortól,
illetve a „Érvényesség vége” szöveget követő négyzetekbe azt, hogy meddig érvényes a felhatalmazási megbízás.
Amennyiben a felhatalmazási megbízás ellenkező utasításig érvényben marad, akkor a „Visszavonásig” mező utáni
négyzetet kell bejelölni. Az „Érvényesség kezdete” azt jelenti, hogy a bankszámla-tulajdonos ettől a dátumtól biztosítja a jogosult számára azt a lehetőséget, hogy a számláját beszedéssel megterhelje.
A „Teljesítés felső értékhatára” szöveget követő négyzetek kitöltésével adható meg (forintban) az a maximális összeghatár, amelyet a bank a bankszámla-tulajdonos számlájáról átutalhat a jogosultnak. Ezt az értéket szövegesen is ki
kell írni. Amennyiben a beszedni kívánt összeg ezt a limitet meghaladja, úgy a számlavezető banknak kötelessége
a teljesítést megtagadni. A négyzetek áthúzásával kell jelölni, ha nem kívánnak felső értékhatárt megadni.
5. A felhatalmazás jellege
Új felhatalmazási megbízás megadásakor az „Eredeti felhatalmazás” szöveg után található négyzetbe „X” jelet kell írni
6. Nyilatkozat
A felhatalmazás csak akkor érvényes, ha a felhatalmazó a Nyilatkozatot kitölti, aláírásával hitelesíti, és a kitöltött
bizonylaton szerepel az átvétel dátuma, valamint az átvevő aláírása.
II. Meglévő felhatalmazási megbízás módosítása
Felhatalmazás módosítása a jogosultnál vagy a számlavezető banknál is benyújtható érvényes felhatalmazási megbízás birtokában. A módosításra csak abban az esetben van lehetőség, ha a bankszámla-tulajdonos a felhatalmazás
érvényességét vagy a teljesítés felső értékhatárát kívánja változtatni. Egyéb adatok csak az eredeti felhatalmazás
megszüntetésével és új felhatalmazás adásával módosíthatók. A nyomtatvány adatait módosítás esetén is az új
megbízásnál leírtak szerint, azzal megegyező módon kell kitölteni.
4. Teljesítés adatai
A felhatalmazás érvényességének változtatása esetén az „Érvényesség kezdete” után található négyzetekben a módosítás érvénybe lépésének dátumát kell beírni, az „Érvényesség vége” után található négyzetekbe pedig azt a konkrét
(az érvénybelépésnél későbbi) dátumot ameddig a bankszámla-tulajdonos a felhatalmazást érvényben szeretné
tartani. Amennyiben azt szeretné, hogy a felhatalmazás ellenkező utasításig érvényes legyen akkor a „Visszavonásig”
mező utáni négyzetet kell bejelölni.
A „Teljesítés felső értékhatára” mező módosítása esetén az értéket számmal és betűvel is meg kell adni. A négyzetek
áthúzásával kell jelölni azt, ha valaki nem kíván felső értékhatárt adni.
A módosítás az „Érvényesség kezdete” után megadott dátumtól lép életbe, és az „Érvényesség vége” mezőbe szereplő dátumot követően a felhatalmazási megbízás megszűnik, ha újabb módosítás nem érkezik. Amennyiben az
„Érvényesség vége” utáni négyzetekben nem egy konkrét dátumot adnak meg, hanem a „Visszavonásig” mezőt jelölik
meg, akkor ez azt jelenti, hogy a limit a felhatalmazási megbízás visszavonásáig, illetve egy újabb módosításig érvényes.
A módosítás érvénybe lépésének dátuma nem lehet korábbi az eredeti felhatalmazás érvényességi dátumánál.
5. A felhatalmazás jellege
A meglévő megbízás módosítását a számlavezető bank csak akkor fogadja be, ha a kötelezett a „Módosítás” után
található négyzetbe „X” jelet ír.
III. Meglévő felhatalmazási megbízás megszüntetése
Felhatalmazás megszüntetése a kitöltött nyomtatványnak a számlavezető hitelintézethez történő eljuttatásával
kezdeményezhető. Megszüntetés esetén az első három adatcsoportban az új megbízásnál megadott értékeket
kell szerepeltetni. Ezt követően a 4. és 5. adatcsoport mezői az alábbiak szerint töltendők ki:
4. Teljesítés adatai
Az „Érvényesség kezdete” szöveg után található négyzetekbe azt a dátumot kell beírni (év, hó, nap formában), amikortól kezdve a bankszámla-tulajdonos már nem kívánja a jogosulttól érkező számlákat a bankszámlájáról történő
beszedés alapján kiegyenlíteni.
5. A felhatalmazás jellege
A „Megszüntetés” szöveg után található négyzetbe „X” jelet kell írni.