Környezetközpontú Irányítási Rendszer (KIR) elemei:
- Tervezési tevékenység
- Kitűzött, számszerűsíthető környezeti feladat, Környezetközpontú irányítási rendszer megtervezése és működtetése
- teljesítés értékelése, Környezetközpontú irányítási rendszer megtervezése és működtetése
- előirányzat készítése, Környezetközpontú irányítási rendszer megtervezése és működtetése
- környezetszennyezés és -terhelés megelőzése, csökkentése, Környezetközpontú irányítási rendszer megtervezése és működtetése
- a célok és előirányzatok megvalósulása legyen nyílt az ügyfelek számára
- Szervezeti felépítés KIR-rendszer vezetése
- Felelősségek KIR-rendszer vezetése
- Gyakorlatdokumentáció, kiértékelés
- Folyamatok: Szennyvíztisztító telepek üzemeltetése, Hulladékgazdálkodási Szabályzat, Energiagazdálkodási Szabályzat, PR, Marketing
- Erőforrások
Tervezés
- Eljárások, melyek alkalmasak a környezeti szempontok megvalósítására
- Eljárás, hogy követhetővé váljanak a jogi és egyéb szempontok
- Dokumentált célok minden szervezeti egység részére
- A tervezésnél a környezeti szempontok előzetes vizsgálata
Bevezetés és működtetés
- Szervezet
- Hatáskör
- Erőforrás
- Képzés, oktatás, tudatosítás
- Kommunikáció: belső és külső egyaránt
- Dokumentációs technika
- Felkészülés vészhelyzetre
Ellenőrző és helyesbítő tevékenység
- Figyelemmel kísérés, mérés
- Auditok
- Nem megfelelőségek kezelése
Vezetőségi átvizsgálás
Folyamatos javítás
Kulcsszavak:
- ELKÖTELEZETTSÉG
- SÚLYPONTOZÁS
- TUDATOSÍTÁS
- KOMMUNIKÁCIÓ
- FEJLESZTÉS
- HELYESBÍTŐ TEVÉKENYSÉG
Környezetközpontú irányítási rendszer tartalmazza – az ISO 14001:1996 szabvány követelményeivel összhangban – mindazon folyamatok szabályozását (jellemző paraméterek, értékek, ellenőrzések, stb.), amelyek hatással vannak vagy lehetnek a fogyasztó által elvárt csatornaszolgáltatás teljesítésére, illetve amelyeknek jelentős környezeti hatásai vannak vagy lehetnek.
Környezeti cél: általános, a környezeti politikából következő, lehetőleg számszerűen kifejezett környezeti feladat, amit a vállalat tűz ki maga elé.
Környezeti előirányzat: a társaság számszerűen kifejezett, a szervezetre vagy annak részeire vonatkozó, a környezeti célokból következő részletes teljesítési követelmény, amit a környezeti célok elérése érdekében meg kell adni, és teljesíteni kell.
Közvetlen környezeti hatások: Azok a környezeti tényezők által kiváltott környezeti hatások, amelyeknek tényezői társasági vagy szervezeti egység szinten figyelemmel kísérhetők és szabályozhatók (pl. a szennyvíztisztítási tevékenységgel kapcsolatba hozható tényezők).
Az eljárás célja, hogy a környezeti tényezőkkel és a környezetközpontú irányítási rendszerrel, bővebben a társaság környezeti teljesítésével kapcsolatban az FCSM teljes körűen feltárja az általa a környezetközpontú irányítási rendszerbe (KIR) bevont Észak-pesti és Dél-pesti Szennyvíztisztító Telepén végzett tevékenységek környezeti tényezőit, azok hatásait, súlyát, megállapítsa a kezelésükhöz szükséges célokat. A szenny- és csapadékvíz elvezetése és tisztítása során keletkezett hulladék elhelyezéséről az érvényes rendelkezések és a hatósági előírások szerint gondoskodunk.
A társaság a KIR-rendszer kialakítása során azonosította és értékelte a tevékenységéből fakadó összes környezeti tényezőt.
A Környezeti tényezők jegyzéke és a Környezeti Hatásregiszter évente felülvizsgálandó dokumentumok.
A környezetközpontú irányítás megvalósításának kiemelt feladatai:
- Az FCSM elkötelezi magát a törvényi, jogszabályi előírások mindenkori, maradéktalan betartására.
- Gondoskodik arról, hogy a bevezetésre kerülő új technológiák az előzőeknél környezetkímélőbbek legyenek, minimalizáljuk a hulladékok keletkezését, optimalizáljuk az energiafelhasználást
- Berendezések beszerzésénél, fejlesztésénél és működtetésénél tekintettel leszünk a hatékony energia- és anyagfelhasználásra.
- Környezetvédelmi céljaink elérése érdekében folyamatosan biztosítjuk dolgozóink képzését és továbbképzését.
- Beszállítóinkkal és alvállalkozóinkkal megismertetjük és elfogadtatjuk a minőséggel és környezetvédelemmel kapcsolatos politikánkat, és ennek figyelembe vételével kötjük meg szerződéseinket.
- A szennyvíztisztítás során – laboratóriumi minőségi ellenőrzés mellett – folyamatosan elemezzük a környezetre gyakorolt hatásokat és intézkedünk a környezetterhelés csökkentése érdekében.
- A tulajdonosokkal együttműködve törekszünk a környezetközpontú megoldások megvalósítására a rekonstrukciók végrehajtásánál.
- Növelni kívánjuk az EU környezetvédelmi elvárásainak megfelelően a biológiai szennyvíztisztítás hatékonyságát.
- Célkitűzéseinkről, eredményeinkről rendszeresen tájékoztatjuk tulajdonosainkat, fogyasztóinkat, partnereinket, felettes hatóságainkat és a szélesebb nyilvánosságot is.
- Ügyfélkapcsolatunkat korszerű, jól kiépített rendszerrel segítjük és az elégedettség felmérése alapján fejlesztjük.
Környezetprogramok
A társaság vezetése a kialakított, és évente felülvizsgált célok és előirányzatok megvalósítása érdekében olyan programokat dolgoz ki, amelyek szervezetre vagy személyekre lebontva tartalmazzák:
- az elvégzendő feladatokat, a feladatok megvalósításához szükséges, és rendelkezésre álló erőforrásokat,
- az elérendő célt,
- a feladat ütemezését (ha szükséges) és határidejét,
- a folyamat közbeni és végellenőrzések, beszámolók módját, felelőseit (folyamatparaméterek meghatározását).
A programok – a bennük foglalt feladatnak megfelelően – lehetnek egyedi, vezetői intézkedések, az üzleti terv részeként kezelt beruházási, értéknövelő, felújítási tervek, hatástanulmányok, megvalósíthatósági vizsgálatok, stb.
Kidolgozott feladatokat a Célok és előirányzatok kódexében rögzíti évente.
A társaság vezetése a megvalósítható KIR-programok esetében a program megfogalmazásában rögzített módon figyelemmel kíséri azok megvalósítását és rendszeresen beszámoltatja a benne résztvevőket.
Ennek érdekében Társaságunk vezetősége meghatározta azokat a fő- és támogató folyamatokat, amelyek a környezetközpontú irányítási rendszer hatálya alá tartoznak.
Társasági függetlenített környezetvédelmi megbízottat jelölt ki, akiknek felelőssége:
- az FCSM környezetközpontú irányítási rendszerének működtetése, fejlesztése és ellenőrzése,
- környezeti hatásregiszter összeállítása, karbantartása,
- a belső felülvizsgálat irányítása, koordinálása,
- a környezeti célok teljesítésének nyomon követése, értékelések, beszámolók, jelentések összeállítása,
- kapcsolattartás az érdekelt felekkel,
- a telephelyen munkát végző alvállalkozók tájékoztatása és értékelése tevékenységük végzése során fellépő környezeti hatások kezelésének helyi előírásairól.
A társasági környezetvédelmi megbízott a vezetőségi átvizsgálásokon ismerteti a telepekre kitűzött környezeti célok teljesülését, a környezeti programok állását; általában az elért eredményeket, hogy a rendszer továbbfejlesztése – összhangban a környezeti politikában megfogalmazottakkal – új célok kitűzésével megvalósítható legyen.
A társasági környezetvédelmi megbízott munkáját a környezetközpontú irányítási rendszerbe bevont telephelyek esetében környezetvédelmi felelősök segítik.
A Környezetközpontú irányítási rendszer megtervezése és működtetése
c. folyamatleírásban kerültek meghatározásra az alábbiak szerint:
- környezeti tényezők és hatások feltárása,
- jogi és egyéb követelmények azonosítása, a változások követése,
- környezeti célok és előirányzatok kitűzése,
- környezetközpontú irányítási programok indítása és a végrehajtás nyomon követése.
Belső kapcsolattartás
A csatornaszolgáltatással és a cégirányítással összefüggő tevékenységek összehangolására, az egyes környezeti célok teljesítésének nyomon követésére rendszeres gyakorisággal az egységvezetők és a menedzsment, valamint az általuk kijelölt munkatársak vezetőségi értekezleteket tartanak.
A csatornaszolgáltatás során az egyes szervezetek közötti kommunikáció személyesen, levélben, a telefonhálózat és az informatikai rendszer segítségével valósul meg.
Az egyes szervezetek, szervezeti szintek, funkciók közötti belső kapcsolattartás hatásos működését a szervezeti egységek vezetői és a menedzsmenti munkaértekezleteken, belső auditokon, ellenőrzéseken, illetve vezetőségi átvizsgálás keretében értékelik.
Kapcsolattartás a fogyasztóval
A fogyasztói bejelentések kezelése, valamint a PR, Kommunikáció c. folyamatleírások rögzítik a fogyasztóval való kapcsolattartás formáit:
- az érdeklődésekre, tájékoztatásra,
- a fogyasztóktól érkező bejelentések (beleértve a fogyasztók panaszait) kezelésével kapcsolatban, amelyek a vevői elégedettség értékelésének egyik fontos információforrását képezik,
- az érdekelt felektől érkező információk átvételével, feldolgozásával, kommunikálásával kapcsolatos szabályokat.
A PR, Kommunikáció c. folyamatleírás szabályozást tartalmaz a következőkre:
- külső, belső kapcsolati igények felmérési módszerei,
- külső ismeretszerzések (marketing, fogyasztói lekérdezések) szervezése, lebonyolítása,
- a kapott információk elemzése, felhasználása,
- belső kommunikációs csatornák kialakítása, kezelése,
- társasági goodwill és közkapcsolati tevékenység szervezése, lebonyolítása,
- a környezetközpontú irányítási rendszerrel kapcsolatos külső-belső kommunikáció.
Szennyvíztisztító telepek üzemeltetése
c. folyamatleírásban kerültek meghatározásra a következők:
- az optimális folyamatirányítási tevékenységek,
- a műveletek elvégzésének sorrendje,
- a kritikus műveletek elvégzésének módja,
- üzemzavarok, rendellenesség elhárításának, jelentésének módja,
- indokolt esetben igénybe vehető berendezések és azok jóváhagyása (a funkcionális és biztonságtechnikai szempontból kiemelt, illetve a folyamatszabályozásba bevont paramétereket illetően),
- a szolgáltatási és végellenőrzési műveletek végrehajtásának technológiai sorrendben kijelölt helye és a minősítés feltételei, valamint a szolgáltatás megfelelőségének igazolása,
- a szolgáltatás biztonsági feltételeinek teljesítése,
- rendkívüli esetekben követendő eljárások (vészhelyzetek),
- a környezetközpontú irányítási rendszerbe bevont telepekre vonatkozó a környezeti hatásregiszterben meghatározott környezeti hatások kezelésének módja,
Hulladékgazdálkodási szabályzat
c. folyamatleírásban szabályozta a következőket:
- hulladékok azonosítása (katalógus készítése),
- hulladékok veszélyességének meghatározása,
- hulladékok mennyiségének meghatározására alkalmas módszerek leírása,
- hulladékgyűjtési, -kezelési módok kialakítása,
- hulladékeltávolítási és ártalmatlanítási módok rendje.
- A Társaság nagy gondot fordít arra, hogy tevékenysége során a lehető legkisebbre csökkentse az általa felhasznált, igénybe vett természeti erőforrások mennyiségét, valamint a környezetközpontú irányítási rendszerbe bevont telephelyek szempontjából az energiaellátással, -felhasználással kapcsolatos feltételeket, illetve követelményeket.
Az energiagazdálkodás szabályozása
c. folyamatleírás határozza meg a következőket:
- a környezetközpontú irányítási rendszerbe bevont telephelyeken felhasznált energiahordozók azonosítása, felhasználásuk tervezése,
- a felhasznált energiamennyiségek meghatározása vagy mérési módok kialakítása,
- az energiavételezéssel, felhasználással kapcsolatos adatgyűjtések, nyilvántartások, jelentések,
- vizsgálatok, elemzések rendje az energiagazdálkodás hatékonyságának értékelésére és energiagazdálkodási célok kitűzésére.
A környezetközpontú irányítási rendszer fejlesztése
- A folyamatos fejlesztés tervezése
Az FCSM a minőség- és környezetközpontú irányítási rendszer által szabályozott folyamatainál előfordult hibák kijavítása és ismételt előfordulásának megakadályozása érdekében helyesbítő és megelőző tevékenységeket folytat. - Helyesbítő tevékenység
A tényleges környezeti problémák okainak feltárása, megszüntetése érdekében a minőségügyi vezető, a szervezeti egység vezetők és a menedzsment bevonásával folyamatosan értékelik az előfordult eltéréseket, amelyek:
- a fogyasztói reklamációk dokumentumai, külső minőségügyi auditjelentések,
- a belső eltérések dokumentumai (folyamat közbeni eltérésről (8.3.), belső auditokról, vezetői átvizsgálásokról készült feljegyzések).
A helyesbítő intézkedések során a kijelölt felelős feladata:
- a hibákat kiváltó okok meghatározása,
- a hibákat kiváltó okokat megszüntető tevékenységek megtervezése és végrehajtása,
- a végrehajtott tevékenységek hatékonyságának ellenőrzése. - Megelőző tevékenység
A potenciális eltérések elkerülése érdekében a minőségügyi vezető az illetékes szervezeti egység vezetőjének és a menedzsmentnek a bevonásával elemzi:
- a fogyasztói visszajelzéseket a csatornaszolgáltatási tevékenységekkel kapcsolatban,
- a csatornaszolgáltatási folyamatokat,
- a külső-belső auditok észrevételeit,
- a jogszabályi változások hatását a csatornaszolgáltatási tevékenységre.