Házi ivóvízhálózat meghibásodása esetén annak észlelését követően felhasználó köteles a hibát a FV-nek az aktuális mérőállás megjelölésével haladéktalanul bejelenteni, illetve a hiba kijavításáról azonnal gondoskodni.
Házi, illetve csatlakozó ivóvíz- és szennyvízhálózat meghibásodása esetén, ha a hibára utaló jelet a víziközmű-szolgáltató a fogyasztásmérő leolvasásakor, cseréje vagy a felhasználási helyen tartott ellenőrzés során észlelte, lehetőleg a helyszínen, vagy ha a helyszíni tájékoztatás akadályba ütközik, haladéktalanul, írásban igazolható módon, vagy rögzített telefonbeszélgetés útján köteles tájékoztatni a felhasználót a tapasztaltakról és a felhasználó feladatairól (Vhr. 67/A. § (1) bekezdés).
Amennyiben a felhasználó a házi ivóvízhálózat meghibásodása (csőtörés) során a talajban elszivárgott víz okán az érintett időszakra vonatkozó csatornahasználati díjból jóváírásra tart igényt, úgy a csőtörés tényét haladéktalanul köteles a Szolgáltatónak is bejelenteni. A javítás tényét igazoló számlát és az eset részletes bemutatását igazoló dokumentumokat a hibafeltárást követő 30 napon belül köteles a Szolgáltatónak is bejelenteni.
Szolgáltató előzetes időpont-egyeztetést követően a helyszínen ellenőrzést végez a Vhr. 67./A § (2) bekezdésben meghatározottak szerint. Amennyiben a benyújtott dokumentumok és a felhasználó esetleírása alapján megállapítható, hogy a Szolgáltatónak nincs jóváírási kötelezettsége, akkor mellőzheti a helyszíni ellenőrzést.
Felhasználó köteles a Szolgáltató számára az ellenőrzés lehetőségét biztosítani, az ellenőrzés során a hiba keletkezésének helyét ellenőrizhető módon bemutatni és a javítást számlával igazolni.
Amennyiben a Vksztv. 2 § alapján meghatározott házi ivóvízhálózat (vagy csatlakozó hálózat) meghibásodása miatt az ivóvíz környezetben történt elszivárgásának ténye megállapítást nyer és a felhasználó a karbantartási és ellenőrzési kötelezettségeinek maradéktalanul eleget tett, úgy Szolgáltató a számlázását felülvizsgálja.
A Vhr. 67/A. § (5) bekezdése alapján, ha a helyszíni ellenőrzés megállapítja a házi ivóvízhálózat meghibásodása következtében a környezetbe történő elszivárgás tényét, a meghibásodási időszakban elvezetett szennyvíz mennyiségét közműves szennyvízmennyiség-mérő alkalmazása hiányában a meghibásodás bejelentését megelőző utolsó mérőleolvasás időpontját megelőző 12 hónap összes ivóvízfogyasztásából az egy napra számított átlagfogyasztás és a meghibásodás időtartama alatt eltelt napok számának szorzataként kell meghatározni. A meghibásodás időszakának a bejelentés dátumát megelőző utolsó mérőleolvasás időpontjától a hiba kijavításának napjáig, de legfeljebb a bejelentést követő 30. napig terjedő időszakot kell tekinteni. A meghibásodás idejére számított szennyvíz mennyisége nem lehet több, mint a fogyasztásmérő által mért ivóvíz mennyisége.
A kerti öntöző rendszer, öntöző hálózat nem része sem az ivóvízhálózatnak, sem a csatlakozó hálózatnak.
Házi ivóvíz- és szennyvízhálózat rendszeres ellenőrzésének és karbantartásának minimális elvárásai
A Szolgáltató rendszeres mérőleolvasásától függetlenül a Felhasználó köteles legalább 30 naponta egyszer ellenőrizni a vízmérőhely, a vízmérő állapotát, a belső, saját tulajdonában lévő házi ivóvízhálózat zártságát úgy, hogy minden vízvételezési helyet elzár és megnézi, hogy a vízmérő fogyasztást jelez-e, továbbá köteles a szükség szerinti állagmegóvási illetve karbantartási munkálatokat elvégezni.
A karbantartási kötelezettség abban az esetben tekinthető megvalósultnak, ha a házi ivóvíz hálózaton a rendes használatból eredő állagromlás következtében meghibásodás nem keletkezik. Az ellenőrzési és karbantartási kötelezettség megvalósulásának bizonyítása a Felhasználót terheli.
A szolgáltató felelőssége, illetve karbantartási és javítási kötelezettsége, valamint az esetlegesen bekövetkező károkért történő felelősségvállalási kötelezettsége az úgynevezett szolgáltatási pontig terjed.
A víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 58/2013. (II. 27.) Korm. rendelet 1. § 37. bekezdés aa) pontja szerint az ivóvíz-szolgáltatási pont az ivóvíz-bekötővezetéknek a felhasználó felőli végpontja.
A víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény 2. § 9. bekezdése értelmében a házi ivóvízhálózat: a felhasználási hely ivóvízfogyasztását biztosító – az ingatlan alkotórészét képező – vezeték, amely a vízkivételi helyig szállítja a vizet, valamint annak kiegészítő elemei (így különösen vízmérő berendezés elhelyezésére szolgáló akna) karbantartásáért a Felhasználó köteles gondoskodni.
Felhasználónak kötelessége megtéríteni a Szolgáltatónak minden, nem a Szolgáltató szolgáltatási és felelősségi körébe tartozó bejelentésből és/vagy a Felhasználó kötelezettségeinek megszegéséből eredő vizsgálat és helyszíni kiszállás és munkavégzés összes költségét.
Idényfelhasználó (nem életvitelszerűen lakott ingatlan esetében) köteles minden év november 1. (a tél beállta) előtt vízteleníteni (bekötési vízmérő előtti és utáni elzáró csap egyidejű elzárásával) és ellenőrizni, hogy a vízvételezési helyek nyitott állapota mellett sem jut víz az ingatlanba. Az idényfelhasználó, amikor a tél elmúltával kinyitja az ivóvíz bekötővezetéket, szintén köteles ellenőrizni a zártságot.
Minden év november 1. előtt (a tél beállta előtt) minden Felhasználó köteles a vízmérő fagy elleni védelméről gondoskodni.
A Felhasználó köteles a meghibásodás észlelését a Szolgáltatónak haladéktalanul jelezni a mérőállás megadásával, a hiba elhárítását azonnal megkezdeni, a hiba helyét ellenőrizhető módon bemutatni és a javítás tényét számlával igazolni a Szolgáltató részére.
Házi, illetve csatlakozó ivóvíz- és szennyvízhálózat meghibásodása esetén, ha a hibára utaló jelet
· a víziközmű-szolgáltató a fogyasztásmérő leolvasásakor, cseréje vagy a felhasználási helyen tartott ellenőrzés során észlelte, lehetőleg a helyszínen, vagy ha a helyszíni tájékoztatás akadályba ütközik, haladéktalanul, írásban igazolható módon vagy rögzített telefonbeszélgetés útján köteles tájékoztatni a felhasználót a tapasztaltakról és a felhasználó feladatairól; amely magában foglalja az azonnali hibajavításra vonatkozó jogszabályi Felhasználói kötelezettséget,
· a Felhasználó észlelte, köteles a hibát a Szolgáltatónak az aktuális mérőállás megjelölésével haladéktalanul bejelenteni, illetve a hiba kijavításáról azonnal gondoskodni.
Az FCSM a Felhasználó bejelentésének közlésétől számított 5 napon belül köteles helyszíni ellenőrzést kezdeményezni. Az értesítésben az FCSM felhívja a felhasználó figyelmét az időpont egyeztetés lehetőségére azzal, hogy az ellenőrzésre legalább heti egy munkanapon 20 óráig lehetőséget biztosít, valamint a szolgáltató időpont-egyeztetésre alkalmas elérhetőségére.
A helyszíni ellenőrzés során rögzíteni kell, hogy a meghibásodás következtében az elfolyt ivóvíz a szennyvíz- törzshálózatba jutott-e vagy a környezetben elszivárgott.
Ha a helyszíni ellenőrzés megállapítja a házi ivóvízhálózatból a környezetbe történő elszivárgás tényét, a meghibásodási időszakban elvezetett szennyvíz mennyiségét közműves szennyvízmennyiség-mérő alkalmazása hiányában a meghibásodás bejelentését megelőző utolsó mérőleolvasás időpontját megelőző 12 hónap összes ivóvízfogyasztásából az egy napra számított átlagfogyasztás és a meghibásodás időtartama alatt eltelt napok számának szorzataként kell meghatározni. A meghibásodás időszakának a bejelentés dátumát megelőző utolsó mérőleolvasás időpontjától a hiba kijavításának napjáig, de legfeljebb a bejelentést követő 30. napig terjedő időszakot kell tekinteni. A meghibásodás idejére számított szennyvíz mennyisége nem lehet több, mint a fogyasztásmérő által mért ivóvíz mennyisége.
A helyszíni ellenőrzés lefolytatásában a Felhasználó köteles együttműködni, ellenkező esetben az FCSM a meghibásodási időszakban elvezetett szennyvíz mennyiségét az ivóvízfogyasztással egyezően állapítja meg, jóváírást nem alkalmaz.
Házi ivóvízhálózat meghibásodása miatt elfolyt vízmennyiség a szolgáltatott, illetve a Felhasználó által igénybe vett vízmennyiség része, vízmérővel mért, mely ellenértékét a Szolgáltatónak meg kell téríteni.
Előzmény fogyasztási adatok hiánya esetén a Szolgáltató a Vhr. 8. sz. melléklete által meghatározott fogyasztási adatokból indul ki.
A felek a vizsgálat lezárását követő 15 napon belül kötelesek egymással elszámolni.
Az elszámolás alapjául szolgáló fogyasztásmérők és a leszerelésüket megakadályozó zárak – távleolvasásra alkalmas vízmérő esetén továbbá a mérőre felszerelt feldolgozó és adatátviteli egység, valamint leszerelésüket megakadályozó zárak – sértetlen megőrzéséért és a vízmérési hely, valamint a fogyasztásmérő fagy elleni védelméért a bekötési vízmérő vonatkozásában a Felhasználó, a mellékvízmérő vonatkozásában az elkülönített vízhasználó felelős. Mulasztás miatt megrongálódott vagy elveszett fogyasztásmérő javításának, pótlásának, szerelésének költségeit, továbbá valamennyi ezzel összefüggő kárt a Felhasználó vagy az elkülönített vízhasználó a víziközmű-szolgáltatónak megtéríteni köteles.
A 10 m3/nap (300 m3/hó) átlagfogyasztás feletti fogyasztású, nem lakossági Felhasználó köteles a fogyasztási adatokról naponta naplót, a csatlakozó és házi ivóvízhálózaton történt javításokról karbantartási naplót vezetni, illetve legalább havonta a Szolgáltató részére a leolvasási adatokat megküldeni, vagy a leolvasás alkalmával a leolvasást végző részére bemutatni.
Felhasználó köteles a megelőző 12 havi átlagfogyasztásától indokolatlan mértékben eltérő fogyasztás okát vizsgálni és a magas fogyasztás tényét a Szolgáltatónak bejelenteni.
A Felhasználó vagy képviselője köteles a fogyasztásmérő leolvasását, az ellenőrzést végző, a vízmérő cseréjét, szerelését, a bekötővezetékek (víz, szennyvíz) karbantartását, javítását végző személyeknek biztosítani az ingatlanra való bejutás lehetőségét, a fogyasztásmérőhöz, bekötővezetékhez való hozzáférést, a fogyasztásmérő elhelyezésére szolgáló akna és fogyasztói csap, helyiség tisztántartását, a fagy okozta meghibásodás elleni védelmet, továbbá a fogyasztásmérő rendellenes működéséről a víziközmű-szolgáltatót haladéktalanul értesíteni.