Tájékoztatás a 2025. november 20-tól hatályba lépő Üzletszabályzat módosításáról
A 2011. évi CCIX. a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvény előírása alapján tájékoztatjuk felhasználóinkat, hogy a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. (víziközmű-szolgáltató) Üzletszabályzata a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal jóváhagyásával 2025. november 20-i hatállyal megváltozott.
A módosítások alapvetően jogszabályi rendelkezéseken alapulnak, illetve a működési gyakorlat tapasztalataiból eredő, technikai jellegű változtatásnak minősülnek.
Az alábbiakban felsoroljuk az Üzletszabályzatnak a felhasználók jogait és kötelezettségeit érintő változásait. Ahol nem jelenítünk meg fejezet számot az a változtatás az üzletszabályzat egészére vonatkozik.
Pontosított, újonnan beépített és törölt fogalmak és meghatározások a Vksztv. alapján és a Vhr. szerint (1.3):
- Új fogalmak jelentek meg az Üzletszabályzatban: Egyesített rendszerű csatornahálózat; Ellátási területen átnyúló szolgáltatás; Elválasztott rendszerű csatornahálózat; Felhasználói panasz; Fogyasztói panasz; Használati díj; Hatósági díj; Havária; Hiánypótlás; Hibásan, hiányosan teljesített hiánypótlás; Víziközmű rongálás.
- Pontosított fogalmak: Ivóvíz-bekötővezeték; Megkeresés; Szabálytalan közműhasználat; Szennyvíz-bebocsátási pont; Szolgáltatási pont; Víziközmű-szolgáltató.
- Törlésre került fogalmak: Reklamáció; Panasz.
- A kvóta kifejezés a továbbiakban közműfejlesztési kvótaként szerepel az Üzletszabályzatban.
- Az illegális bekötés kifejezés mellett az illegális csatlakozás kifejezés is beépítésre került az Üzletszabályzatba (3.1.29, 3.1.32).
Ügyfélszolgálati Iroda működésével kapcsolatos változtatások:
- Személyes és telefonos ügyfélszolgálat nyitva tartásának változása (I. fejezet 3.6).
- A Vhr. és a Fogyasztóvédelmi törvény változása miatt kiegészült a külső elháríthatatlan ok miatt megváltozott nyitvatartási és tájékoztatási rend esetén követendőkkel (3.6).
- Az Ügyfélszolgálati Irodában és a telefonos ügyfélszolgálaton intézhető ügyek köre bővült (3.6.1).
- A Kölcsönös értesítés rendje rész kiegészült a hivatali kapun keresztüli kapcsolattartással (3.7.3).
Felhasználó-változás szabályozásában történt változások:
- A felhasználó személyében történt változás bejelentés kiegészítése (3.1.4).
- Védendő felhasználókra vonatkozó szabályok változása (3.1.14, 3.1.25).
- A területi közigazgatás működésével kapcsolatos egyes kérdésekről, valamint egyes törvényeknek az Alaptörvény tizenegyedik módosításával összefüggő módosításáról szóló 2022. évi XXII. törvényben meghatározott adatváltozás-kezelési szolgáltatás útján (a továbbiakban: adatváltozás-kezelési szolgáltatás) is be lehet nyújtani (3.1.4).
- A bejelentésnek tartalmaznia kell a korábbi és az új felhasználó Vksztv. 61. § (1) bekezdésében meghatározott adatokat (3.1.4).
- Az űrlapnak tartalmaznia kell a korábbi felhasználó vagy annak helyén a Vhr. 60. § (6) bekezdés szerinti bejelentő, valamint az új felhasználó aláírását (3.1.4).
- A felhasználó-változás bejelentéshez mellékelni kell a változást igazoló okiratokat (3.1.4).
- Amennyiben a korábbi felhasználó is gazdálkodó személy szervezet és (rész)tulajdonosváltás történt, akkor szükséges egy nyilatkozat a szolgáltatási kapacitás vagy közműfejlesztési kvóta vagy kontingens átruházásáról, áthelyezéséről is (3.1.4).
Közszolgáltatási szerződéssel kapcsolatos kiegészítések:
- A Szolgáltató jogosult továbbá a közszolgáltatási szerződés hatálybalépése érdekében jognyilatkozat pótlása iránti polgári peres eljárást indítani a felhasználóval szemben. A jognyilatkozat pótlása iráni perben a bíróság által – annak jogerős megítélése esetén – létrejön a közszolgáltatási szerződéses jogviszony, amely egyenértékű a fizikailag mindkét fél által aláírt szerződés kötelezettségeivel és jogaival. A jognyilatkozat pótlása iránti peres eljárás – a Szolgáltató pernyertessége esetén – összes költsége a Felhasználót terheli, hiszen a Felhasználó a nem együttműködő magatartásával adott okot a peres eljárásra. Nemteljesítés esetén a polgári peres eljárás összes felmerült költségét – akár végrehajtás útján is – a Szolgáltató a felhasználóval szemben érvényesíti (3.1.5).
- Felhasználói szerződésszegés esetén jogosult az Üzletszabályzat 6. számú mellékletben feltüntetett kötbér kiszabására, nem lakossági felhasználók esetében a szennyvíz-elvezetési szolgáltatást a jogszabályokban foglaltaknak megfelelően korlátozni, felfüggeszteni, illetve szüneteltetni (3.1.7).
- A Szolgáltató a vonatkozó jogszabályokban szereplő határidőkkel összhangban a teljesített szolgáltatások ellenértékéről visszamenőlegesen is jogosult számlát kiállítani, amennyiben indokolt (3.1.10).
- A Vhr. 65. § (5a)-(5c) pontjaiban foglaltak alapján: (5a) A víziközmű-szolgáltató a nem lakossági felhasználó részére 2026. január 1-jétől kizárólag elektronikus számlát bocsát ki. (5b) A nem lakossági felhasználó 2025. október 31. napjáig köteles a víziközmű-szolgáltató rendelkezésére bocsátani az elektronikus számla fogadására szolgáló elektronikus levelezési címét, ha arra korábban nem került sor. (5c) Ha a nem lakossági felhasználó az (5b) bekezdés szerinti adatszolgáltatási kötelezettségnek nem tesz eleget, a víziközmű-szolgáltató a nem lakossági felhasználó cégjegyzék, államigazgatási szerv vagy bíróság által vezetett közhiteles vagy egyéb nyilvántartás szerinti elektronikus levelezési címére küldi meg az elektronikus számlát addig, amíg a nem lakossági felhasználó ettől eltérő elektronikus elérhetőséget nem közöl a víziközmű-szolgáltatóval (3.1.10).
- A közszolgáltatási szerződésben a folyékony hulladék megnevezést felváltotta a nem közművel összegyűjtött szennyvíz megnevezés (9.2. 2 számú melléklet).
- Amennyiben a szerződés 2. pontjában megjelölt ingatlanra (felhasználási helyre) korábban létrejött szerződés, úgy a korábban létrejött szerződés hatályát veszti (9.2. 2 számú melléklet).
A Közszolgáltatási Szerződés rendes felmondásának szabályaiban történt változások:
- A Szolgáltató a Közszolgáltatási Szerződést nem lakossági felhasználó (kivéve közintézményi felhasználók) esetében 45 napon túli díjtartozás esetében 30 napos határidővel felmondhatja. Ez nem alkalmazható egészségügyi, valamint köznevelési, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató, intézmény, lakossági felhasználó részére végzett közműves szennyvízelvezetés és -tisztítás, a kritikus szervezetek ellenálló képességéről szóló törvény alapján kijelölt kritikus szervezetek, kritikus infrastruktúrák, valamint a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló törvény szerinti, az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős szervezetek, az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős infrastruktúrák esetében (Vksztv. 58. § (2) bekezdés) (3.1.23).
Elszámolással kapcsolatos kiegészítések, változások:
- Ha a felhasználó számára visszatérítés jár, ideértve a felhasználót megillető késedelmi kamatot, azt a víziközmű-szolgáltató az elszámoló számla vagy végszámla kiállítását követő 8 napon belül készpénzfizetés vagy a jogosult által meghatározott fizetési számlára történő átutalás útján vagy belföldi postautalvánnyal teljesíti (3.1.10).
- Házi, illetve csatlakozó ivóvíz- és szennyvízhálózat meghibásodása esetén, ha a hibára utaló jelet a felhasználó észlelte, köteles a víziközmű-szolgáltatónak az aktuális mérőállás megjelölésével haladéktalanul, de legkésőbb 5 napon belül bejelenteni a hibát, illetve a hiba kijavításáról azonnal gondoskodni (Vhr. 67/A. § (1) b) bekezdés) (3.1.11).
- Amennyiben a felhasználó a házi ivóvízhálózat meghibásodása (csőtörés) során a talajban elszivárgott víz okán az érintett időszakra vonatkozó csatornahasználati díjból jóváírásra tart igényt, úgy a csőtörés tényét haladéktalanul, de legkésőbb 5 napon belül köteles a Szolgáltatónak is bejelenteni (3.1.11).
- Felhasználó köteles a Szolgáltató számára az ellenőrzés lehetőségét biztosítani, az ellenőrzés során a hiba keletkezésének helyét ellenőrizhető módon bemutatni és a hiba javítását számlával vagy más dokumentált módon (különösen fényképpel, digitális felvétellel) igazolni (Vhr. 67./A § (3) bekezdés) (3.1.11).
- Ha a víziközmű-szolgáltató az éves leolvasás alkalmával olyan fogyasztást észlel, amely az utolsó mérőleolvasás során rögzített fogyasztást a megelőző 12 hónap fogyasztásának egy napra vetített mértéke150%-át vagy azt meghaladja, és a fogyasztás eléri a 4 m3-t, abban az esetben a lakossági felhasználót a víziközmű-szolgáltató jelen lévő képviselője a leolvasással egyidejűleg vagy az azt követő 15 napon belül a víziközmű-szolgáltató írásban, elektronikus úton vagy rögzített telefonbeszélgetés keretében tájékoztatja. A tájékoztatás megtörténtét kétség esetén a víziközmű-szolgáltató bizonyítja (Vhr. 61. § (9) bekezdés) (II. fejezet 3.1.10).
- Vhr. alapján az elszámolás pontosítása mérőállás nélküli felhasználó-változás esetén (3.1.4).
Leolvasással kapcsolatos változások:
- A fogyasztásmérők leolvasása fényképpel vagy digitális felvétellel dokumentálásra kerül.
- Ha a víziközmű-szolgáltató az éves leolvasás alkalmával olyan fogyasztást észlel, amely az utolsó mérőleolvasás során rögzített fogyasztást a megelőző 12 hónap fogyasztásának egy napra vetített mértéke150%-át vagy azt meghaladja, és a fogyasztás eléri a 4 m3-t, abban az esetben a lakossági felhasználót a víziközmű-szolgáltató jelen lévő képviselője a leolvasással egyidejűleg vagy az azt követő 15 napon belül a víziközmű-szolgáltató írásban, elektronikus úton vagy rögzített telefonbeszélgetés keretében tájékoztatja. A tájékoztatás megtörténtét kétség esetén a víziközmű-szolgáltató bizonyítja (Vhr. 61. § (9) bekezdés (3.1.10).
- A víziközmű-szolgáltató a tervszerű és az ellenőrzött vízhasználó területén zajló ellenőrzést megelőzően legalább 15 nappal köteles az ellenőrzött vízhasználót az ellenőrzés időpontjáról tértivevény-szolgáltatással feladott levélben vagy egyéb igazolható módon értesíteni. Az értesítésben a víziközmű-szolgáltató felhívja az ellenőrzött vízhasználó figyelmét az időpontegyeztetés lehetőségére – azzal, hogy az ellenőrzésre legalább heti egy munkanapon 20 óráig lehetőséget biztosít –, valamint a víziközmű-szolgáltató időpont-egyeztetésre alkalmas elérhetőségére (Vhr. 68. § (3) bekezdés) (3.1.10).
- Havária kivételével előzetes értesítés nélkül a víziközmű-szolgáltató kizárólag munkanapokon, 9–17 óra között és abban az esetben tarthat ellenőrzést a lakossági vízhasználónál, ha az nem jár együtt az ott tartózkodó személyek és tevékenység indokolatlan zavarásával, továbbá ha ahhoz az ellenőrzött vízhasználó vagy képviselője hozzájárul. A hozzájárulás tényét a vízhasználó vagy képviselője az ellenőrzési jegyzőkönyv megnyitásakor, erre vonatkozó tartalmú nyilatkozat aláírásával igazolja. A hozzájáruló nyilatkozatban az ellenőrzött lakossági vízhasználó vagy képviselője az ellenőrzés lehetőségét időben és térben korlátozhatja, amelyet az ellenőrzést végző tűrni köteles. A hozzájáruló nyilatkozatban meghatározott időben és térben történő korlátozás a nyilatkozat aláírását követően nem módosítható (Vhr. 68. § (4) bekezdés) (3.1.10).
- A Felhasználó nem kérheti negyedévente a Szolgáltató által leolvasást (II. fejezet 3.1.10).
- Szolgáltató mentesül a víziközmű-szolgáltató a Vhr. 61. § (2) bekezdés szerinti évi egy leolvasási kötelezettség alól, ha a felhasználási helyen a fogyasztásmérő távleolvasással leolvasható, vagy a felhasználó maga teljesíti a leolvasást (Vhr. 61. § (2a) (II. fejezet 3.1.10).
Fizetéssel, fizetési határidőkkel, számlabemutatással kapcsolatos kiegészítések, módosítások:
- A lakossági felhasználó és a Szolgáltató megállapodása alapján a számla elektronikus úton is kiállítható és eljuttatható a számlabemutatási címzetthez (3.1.14).
Panaszügyintézésre és Bejelentésre vonatkozó rendelkezések:
- A Felhasználói panasz és a fogyasztói panasz közötti különbségek pontosítása (3.5.2).
- A Bejelentések epapír szolgáltatáson keresztül is megküldhetők Társaságunk részére (3.5.1.3).
- Az epapír szolgáltatáson keresztül beérkezett bejelentéseket a Társaság köteles visszaigazolni (3.5.2.2).
Felügyeleti szervek:
- A Felügyeleti szervek megkeresésekor a felhasználó/fogyasztó köteles a Szolgáltatóval közvetlenül megkísérelni a vitás ügy rendezését, melyet igazolnia kell a felettes szervek megkeresésekor (3.5.3; 3.5.3.3).
- A Fogyasztóvédelmi Hatóság hatáskörének részletezése (3.5.3.2).
- Természetes személy esetén a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye, nem természetes személy esetén a fogyasztó székhelye szerinti Békéltető Testület az illetékes az összes vármegyei és Budapest illetékes Békéltető Testület elérhetőségének feltüntetése (3.5.3.1).
- A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal felügyeli a víziközmű-szolgáltatók tevékenységét, valamint hatósági ellenőrzést végez. A MEKH felé e-ügyfélszolgálaton keresztül is elküldheti a felhasználó a panaszát (3.5.3.3).
- Magyar Nemzeti Bank illetékességének pontosítása (3.5.3.4).
- A Gazdasági Versenyhivatal illetékességének pontosítása (3.5.3.5).
Előzetes tájékoztatás benyújtásával és kiadásával kapcsolatos változások:
- Előzetes tájékoztatást abban az esetben is meg kell kérni, ha a víziközmű-szolgáltatást a lakossági felhasználó olyan ingatlanon igényli, ahol a műszakilag elérhető törzshálózat kizárólag az ingatlan fekvése szerinti ellátási területtel szomszédos ellátási területen áll rendelkezésre (3.1.2).
- Előzetes tájékoztatási kérelem benyújtásakor ismertetni kell a tervezett vízszükségletet, valamint annak indoklását (3.1.2).
- Külön bekezdés részletezi az ellátási területen átnyúló szolgáltatással kapcsolatos feltételeket, feladatokat (3.1.2).
- Nem vizsgáljuk a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás fizetési kötelezettség fennállását az Előzetes tájékoztatás ügyintézés során (3.1.2).
- A Takarnet rendszert felváltotta az e-ingatlannyilvantartás rendszer (3.1.2).
- Hatósági kötelezés esetén a tulajdonosi hozzájárulást a hatósági kötelezés helyettesíti (3.1.2).
Szolgáltatói hozzájárulás benyújtásával és kiadásával kapcsolatos változások:
- Amennyiben a beruházás árvízvédelmi és kisvízfolyással érintett területet is érint, a teljes tervdokumentációt elektronikus úton is be kell küldeni. Az épületgépész belső terveket csak elektronikus úton kell beküldeni (3.1.2).
- Szolgáltatói hozzájárulás kérelem benyújtásakor ismertetni kell a tervezett vízszükségletet, valamint annak indoklását (3.1.2)
- A Takarnet rendszert felváltotta az e-ingatlannyilvantartás rendszer (3.1.2).
- Hatósági kötelezés esetén a tulajdonosi hozzájárulást a hatósági kötelezés helyettesíti (3.1.2).
- Szolgalmi jogos és közös bekötés esetén a beadványhoz mellékelni kell az ingatlanügyi hatóság igazolását, a szolgalomalapítás iránti ingatlan-nyilvántartási eljárás megindításáról (3.1.2).
- A Szolgáltató vizsgálja az igényelt víz-, szennyvíz mennyiség indokoltságát (3.1.2).
- A Szolgáltató a benyújtott tervdokumentáció alkalmasságáról annak benyújtásától számított 15 napon belül nyilatkozik (Vhr. 55/A. § (2) bekezdés) (3.1.2).
- Ha a benyújtott terv az Üzletszabályzat 1. mellékletében foglaltaknak nem felel meg, vagy a bekötés megvalósítására nem alkalmas, illetve az igényelt mennyiség nincs megfelelően alátámasztva, a víziközmű-szolgáltató a terv benyújtását követő 15 napon belül - írásban megindokolva - a terv kiegészítését vagy új terv benyújtását kérheti (Vhr. 55/A. § (3) bekezdés) (3.1.2).
- A hiánytalan igénybejelentést követő 10 napon belül a víziközmű-szolgáltató tájékoztatja a bejelentőt a hozzájárulás kiadásához szükséges feltételek maradéktalan teljesítéséhez milyen további feladatokat és fizetési kötelezettségeket kell teljesítenie (3.1.2).
Bekötővezeték kialakításával, kiépítésével és átvételével kapcsolatos változások:
- A bekötés engedély nélküli elvégzése esetén a szolgáltató 5 munkanapon belül írásban felszólítja az építtetőt a szükséges átalakításokra. (Vhr. 55/B. (3) bekezdés) (3.1.2).
- A térszín alatt vagy közterületen lévő bekötővezeték és csatlakozó hálózat bemérését csak a szolgáltató, megbízottja vagy megfelelő földmérői képesítéssel rendelkező szakember végezheti. (Vhr. 55/B. (4) bekezdés) (3.1.2).
- Új bekötésnél, ha a munkát nemzeti kivitelező végzi, és az üzletszabályzat előírja a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. kötelező helyszíni jelenlétét, ezért a társaság külön díjat számíthat fel.
- A Vksztv 55/J.§ (2) bekezdése szerint az ivóvíz-bekötővezeték vagy szennyvíz bekötővezeték átvételéért és üzembe helyezéséért a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. díjat számíthat fel.
- A Vksztv. 55/I. §-55/K. §-a alapján a közüzemi hálózatra való rákötés kivételével az ivóvíz- és szennyvíz-bekötésekhez kapcsolódó munkálatok szabályozásának (3.1.2).
- Ha a víziközmű-szolgáltató üzletszabályzata a víziközmű-szolgáltató kötelező helyszíni képviseletét írja elő, a helyszíni képviseletért külön díjat nem számíthat fel (Vksztv. 55/J. § (2a) bekezdés) (3.1.2).
- Az ivóvíz-bekötővezeték vagy szennyvíz-bekötővezeték átvételéért és üzembe helyezéséért a víziközmű-szolgáltató az üzletszabályzatban megállapított díjat számíthat fel mely díjakat a 9.8. sz. melléklet tartalmazza. (Vksztv. 55/J. § (2b) bekezdés) (II. fejezet 3.1.2).
- Több ingatlanon, (függetlenül, hogy köz vagy magán ingatlan) keresztül húzódó, csatlakozó hálózat meghibásodása esetén szerződés hiányában az összes, a meghibásodott csatornára csatlakozott ingatlan tulajdonosa, használója felelős a helyreállításért. A helyreállításra, illetve a csatlakozó hálózat műszaki és jogi felülvizsgálatára és rendezésére a szolgáltató az ingatlan tulajdonosokat határidő megadásával felszólíthatja, amelynek lejártát követően az érintett ingatlanok esetében kötbért állapíthat meg az Üzletszabályzat 6. számú mellékletben foglaltaknak megfelelően. A kötbér kiszabása különösen indokolt, ha a csatlakozó hálózat meghibásodása felszíni szennyvíz kiöntéssel jár (4.1).
- Nagyobb ingatlanok esetén (8 lakástól) a telekhatári ellenőrző akna mérete mélységtől függetlenül min Ø80 cm átmérővel és betonidomokkal javasolt, hogy megépüljön. Az akna lefedését annak elhelyezkedésétől függően a forgalomnak megfelelő teherbírású, csákánnyal nyitható öntvénnyel, illetve azzal egyenértékű műanyag, vagy kompozit lefedéssel kell biztosítani. Beton fedlap használata nem megengedett (4.1.1).
Szolgalmi joggal érintett bekötéseket érintő változások:
- Több ingatlant érintő szolgalmi jogos csatorna kizárólag műszakilag indokolt esetben engedélyezhető. A Szolgalmi jogos csatorna az érintett ingatlanok tartozékaként kizárólag magánterületen haladhat (3.1.2).
- Szolgalmi jogos rákötés esetén az ingatlanon végzett házicsatorna-hálózat módosítása esetén az ingatlan tulajdonos köteles új engedélyezési eljárást lefolytatni a szolgáltatónál. Kivétel ez alól a hibaelhárítás során, nyomvonal és átfolyási keresztmetszet változással nem járó beavatkozások. Az engedélyeztetés elmaradása esetén az Üzletszabályzat 6. számú melléklet szerinti kötbért vagy pótdíjat állapítunk meg a Szolgáltató (3.1.2).
Szennyvízbeemelő műtárgy segítségével történő szennyvíz-elvezetéssel kapcsolatos változások:
- A műszakilag elérhető szennyvízelvezető törzshálózathoz korábban csatlakozott, és a Vhr. hatályba lépése után a felhasználó által kiépített házi szennyvízbeemelők esetében, írásos igénybejelentés után, a törvényben meghatározott feladat átvételekor a víziközmű-szolgáltató és a felhasználó átadás-átvételi jegyzőkönyvet vesz fel, amelyben rögzítik a beemelő műszaki paramétereit és állapotát azzal a kiegészítéssel, hogy rögzíteni kell a villamos biztonsági felülvizsgálat eredményét is. A házi szennyvízbeemelő folyamatos energia ellátását, valamint villamos biztonsági felülvizsgálatát a Felhasználó köteles biztosítani (3.1.2).
- Ha arra korábban nem került sor, a felhasználó által kiépített szennyvíz beemelő akkor kerül az ellátásért felelős, vagy rendszerfüggetlen víziközmű-elem esetében a víziközmű-szolgáltató tulajdonába, amikor a fő szerkezeti egység cseréje (új szivattyú, vákuumszelep) vagy műtárgy beépítése válik szükségessé, vagy megvalósul annak felhasználási helytől független energiaellátása (3.1.2).
- A nyomott rendszerű szennyvízelvezetésre polietilén KPE nyomócsőrendszert kell kiépíteni (3.1.2).
- A házi szennyvízbeemelő berendezésnek a használatbavételkor, átadás-átvételkor villamos biztonsági felülvizsgálati (VBF) dokumentációval kell rendelkeznie. A dokumentáció elkészítése a Felhasználó kötelezettsége (3.1.2).
Használatbavételi hozzájárulás kiadására vonatkozó változások:
- A Használatbavételi hozzájárulás a Szolgáltatói hozzájárulásban jóváhagyott tervek alapján megépített házi szennyvízhálózat használatbavételére jogosít (Néhány esetben, pl. lakossági felhasználók lakásbővítési, tetőtér beépítés kérelme esetén, ahol a házi szennyvízhálózat nyomvonala, azon lévő tisztítóaknák elhelyezkedése nem változik, a Használatbavételi hozzájárulás Szolgáltatói hozzájárulás megléte nélkül is kiadható, abban az esetben, ha a Szolgáltató rendelkezik az ingatlanra vonatkozóan tervdokumentációval (3.1.2).
- Szolgalmi jogos csatlakozás esetén kivitelezői nyilatkozat vagy a szolgalmi jogos vizsgálat megrendelése a Használatbavételi hozzájárulás kiadásának feltétele (3.1.2).
A közcsatornába bocsátott szennyvíz minőségére vonatkozó változások:
- A 366/2015. (XII.2) Korm. rendelet a vízvédelmi igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről, és egyes vízügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról 4. §-a alapján a Kormány országos vízügyi hatóságként, továbbá országos vízvédelmi hatóságként – országos illetékességgel – az Országos Vízügyi Főigazgatóságot jelöli ki (3.1.15).
- A területileg illetékes vízvédelmi hatóság a szennyvízkibocsátással, közcsatornába vezetéssel kapcsolatos környezetvédelmi követelményeket a 220/2004. (VII.21.) Korm. rendelet 25. § (1) bekezdés szerinti engedélyben határozza meg (3.1.15).
- A 220/2004 (VII.21.) Korm. rendelet 27. § (1) bekezdés alapján a szennyvízkibocsátásokat a felügyelőségvízvédelmi hatóság, közcsatornába bocsátás esetén a Szolgáltató a 27/2005.(XII.6.) KvVM rendelet a használt és szennyvizek kibocsátásának ellenőrzésére vonatkozó részletes szabályokról (a továbbiakban: 27/2005. KvVM rendelet) foglaltak szerint ellenőrizheti (3.1.15).
Szabálytalan közműhasználattal kapcsolatos módosítások, kiegészítések, változások:
- Szabálytalan közműhasználattal kapcsolatos esetek kiegészítésre kerültek az alábbi pontokkal: a víziközmű rendszerbe történő szolgáltatói hozzájárulás nélküli bebocsátás, vízjogi létesítési engedély nélküli csatornaépítés, amelyet a szolgáltató üzemeltetésében lévő víziközműre csatlakoztatnak (3.1.30).
- Szabálytalan vízvételezés eseteinek részletezése, azok ellenőrzése és dokumentálása, valamint következményei (II.fejezet 3.1.30).
Illegális bekötés és illegális csatlakozás átdolgozott fejezet:
- Illegális bekötés és illegális csatlakozás eseteinek és következményeinek meghatározása (3.1.32).
Illegális csapadékvíz bevezetés fejezet módosítása:
- A felhasználónak, vagy az ingatlan használójának a felszólításban meghatározott határidőn belül intézkednie kell a házi csatornahálózat jogszabályi előírásoknak megfelelő átalakításáról. Törlésre került a 30 napos határidő (3.1.33).
- A Szolgáltató jogosult a házicsatorna hálózatot az üzembe helyezését követően is ellenőrizni. Amennyiben az ellenőrzésen a Szolgáltató olyan műszaki beavatkozást azonosít, amely a jóváhagyott csapadékvíz bebocsátást módosítja. A Szolgáltató az ingatlan tulajdonost, illetve felhasználót a szükséges átalakítások elvégzésére felszólíthatja és a nem megfelelő csatornahasználat miatt az Üzletszabályzat 6. számú mellékletben meghatározott mértékű kötbért, pótdíjat számolhat fel, figyelembe véve azt a tényt, hogy a csapadékvíz nem előírás szerinti bevezetésével veszélyezteti mások ingatlanát (4.2).
Közcsatorna szennyezése, a szennyvízelvezetés akadályozása rész kiegészítése:
- Amennyiben a Szolgáltató úgy ítéli meg, hogy a vezeték eredeti állapota, kapacitása csak úgy biztosítható, hogy az érintett vezeték szakaszt újra kell építeni, akkor a felmerülő összes költséget - ebben az esetben is - a szennyezőnek kell viselnie (3.1.35).
- A károkozásból, rongálásból keletkezett szenny- és/vagy csapadékvíz elvezetés anomáliák másodlagos hatása is a károkozó felelőssége. A szennyezés miatt az Üzletszabályzat 6. számú mellékletben meghatározott pótdíj, kötbér kerül megállapításra (3.1.35).
Víziközmű-fejlesztési hozzájárulás rész átdolgozásra került:
- A víziközmű-fejlesztési hozzájárulás fizetése alóli jogszabály szerinti mentesülés igazolása – Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. kérésére – a nem lakossági felhasználó kötelessége. A nem lakossági felhasználó a fizetési kötelezettségét a szolgáltatóval kötött közszolgáltatási szerződésben rögzítetteknek megfelelően köteles teljesíteni (3.1.37).
- Új bekötés megvalósítását megelőzően a felhasználó a víziközmű-fejlesztési hozzájárulást köteles megfizetni a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. részére. A víziközmű-fejlesztési hozzájárulás fizetésére kötelezett felhasználó a hozzájárulás összegének befizetését, a felhasználható közműfejlesztési kvótát tartalmazó közszolgáltatási szerződés aláírását és visszaküldését, valamint a bekötés költségének megelőlegezést követően a bekötővezeték kiépítése és üzembe helyezése után válik jogosulttá a szolgáltatás igénybevételére a közszolgáltatási szerződésben rögzített közműfejlesztési kvóta mértékéig. Meglévő víziközmű-bekötés esetén, ha a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás fizetésére kötelezett nem lakossági felhasználó – a felhasználásának megfelelő - meglévő kvótát nem tud igazolni, a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás megfizetésével válik jogosulttá a szolgáltatás igénybevételére a közszolgáltatási szerződésben rögzített közműfejlesztési kvóta mértékéig (3.1.37).
- Amennyiben a Közszolgáltatási Szerződésben rögzített közműfejlesztési kvóta túllépése a víziközmű-rendszer teljesítőképességét meghaladó igénybevételt eredményez (ezzel veszélyeztetve a víziközmű rendszer üzembiztos működését), úgy a többlet felhasználás után a felhasználó nem jogosult a közműfejlesztési kvóta megváltására, a többlet felhasználás után az Üzletszabályzat. 6. mellékletében szereplő kötbér fizetési kötelezettsége keletkezik (3.1.37).
- A közműfejlesztési kvóta átruházására, áthelyezésére vonatkozó szabályok a Vksztv. 71./A. § (1)-(6) bekezdése alapján kerültek átdolgozásra, mely kiegészítésre került a felhasználó személyében történt változás esetére is (3.1.37, 3.2.2).
- Vksztv. alapján a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás kötelezettek körének pontosítása .
- Az Üzletszabályzat kiegészült a 9. számú melléklettel, mely a kvóta átruházás, áthelyezés szerinti ügyintézéshez kapcsolódó adatlap és nyilatkozat tartalmi elemeit ismerteti (9.9 9. számú melléklet).
A Mellékszolgáltatási Szerződés megszűnése részben történt változások:
- A Vhr. 84. § (7b) bekezdése alapján (7b) A nem lakossági felhasználónak minősülő elkülönített vízhasználó tekintetében a (7a) bekezdésben foglalt feltételek fennállása esetén a víziközmű-szolgáltató az elkülönített felhasználóval szemben a (7a) bekezdésben meghatározott jogkövetkezmény helyett a 71. §, valamint a Vksztv. 58. §-a szerinti jogkövetkezményeket alkalmazhatja (3.2.3).
Locsolási vízmérő telepítésével kapcsolatos változások:
- Budapest-Budaörs szolgáltatási területeken a locsolási vízmérő felszerelésének, számlázásba vételének eljárásrend változásai (I. fejezet 3.3.2).
- Nagytarcsa szolgáltatási területen a locsolási célú mellékvízmérő telepítéséhez szükséges rész kiegészítésre, módosításra került (II. fejezet 3.3.2).
Térképi adatszolgáltatással kapcsolatos kiegészítések (3.6.1):
- Elektronikus úton történő igénylés esetén a Megrendelő nyomtatvány beérkezésétől számított 5 munkanapon belül a Szolgáltató visszaigazolja a megrendelést. A megrendelés visszaigazolás tartalmazza a térképi adatszolgáltatás díját, valamint a Szolgáltató bankszámlaszámát. A Megrendelő által megküldött átutalásról szóló igazolás Szolgáltatóhoz történő beérkezését követő 5 munkanapon belül Szolgáltató köteles a térképi adatszolgáltatást Megrendelő részére elektronikus úton megküldeni.
- Az ingatlanhoz tartozó bekötővezeték helyzetének pontos megállapítására vonatkozó vizsgálat megrendelésére. Amennyiben a bekötővezeték tengelye a hivatalosan megvásárolt térképszelvényen feltüntetett helyhez képest vízszintesen egy-egy méteren belül található a vizsgálat díját megrendelő utólagosan köteles megfizetni Szolgáltató részére. A meglévő bekötővezeték helyzetének ellenőrzését a 15-ös számú nyomtatványon kell megkérni.
Irányadó jogszabályok köre bővült (3.7.1):
- 25/2023. (XII. 13.) EM rendelet a nem lakossági felhasználók víziközmű-szolgáltatási díjának megállapításáról.
Kölcsönös értesítés rendje, határideje, módja rész kiegészítése (3.7.3):
- E-mailben történő továbbítás esetén a szerződésben, illetve a Szolgáltató értesítés céljára olyan e-mail címre, amelyet kifejezetten értesítési lehetőség céljából adott meg a Felhasználó nyilvántartásában feltüntetett e-mail-címre. Hivatali kapun keresztül történő továbbítás esetén a Szolgáltató nyilvántartásában feltüntetett elektronikus elérhetőségre.
Szolgáltatás szüneteltetése iránt kérelem részletes szabályainak pontosítása (5.):
- A szüneteltetési kérelmet a 13-as számú nyomtatványon kell benyújtani.
Befogadói nyilatkozatot érintő változások (7.):
- Benyújtásához a "Befogadói nyilatkozatkérelem" elnevezésű (19. sz.) nyomtatványt kell kitölteni.
- Amennyiben az ingatlanon beépített előtisztító berendezés(ek)re már adott ki a Szolgáltató befogadói nyilatkozatot és a berendezésekben változás nem történt, akkor a nyilatkozatkérelem elektronikus úton is benyújtható.
Csatornahasználati díj vonatkozásában pontosítások, kiegészítések (8.1):
- A nem lakossági díjtételek esetében a „25/2023. (XII. 13.) EM rendelet a nem lakossági felhasználók víziközmű-szolgáltatási díjának megállapításáról” szóló jogszabályban foglalt díjtételek alkalmazása.
Kötbér/pótdíj alkalmazására vonatkozó szabályok átdolgozásra kerültek (9.6 6. melléklet):
- A felhasználó szerződésszegése esetén fizetendő kötbér vagy közszolgáltatási szerződés hiányában a károkozó magatartása esetén fizetendő pótdíj (2.).
- A kötbér ismételten kiszabható, amennyiben a felhasználó a szerződésszegő magatartással nem hagy fel, illetve a szerződésszerű állapotot nem hozza helyre. Az újabb kötbért nem lehet felszámítani az előző kötbér alkalmazásától számított 30 napon belül (2.).
- A kötbér alkalmazásának időpontja az, amikor a felhasználó a kötbérezésről szóló értesítést igazolható módon átvette (2.).
- Többszörös, nem egymásra épülő, egymástól jól elkülöníthető szerződésszegő magatartások esetén minden szerződésszegést külön-külön nevesítve egyidejűleg egy összegben kiszabható a kötbér (2.).
- A kötbértételek és a kötbérezhető, szabálytalan közműhasználat köre bővült (2.1.; 2.3).
- A pótdíj fogalma, valamint annak mértéke módosításra került. (2.B).
Tűzoltási célú ivóvízbekötés rész kiegészítése:
- Amennyiben a bekötés és a szerelvények kiépítését nem az FCSM Zrt., vagy az általa megbízott vállalkozó végzi, abban az esetben a vezeték élőre kötéséért és üzembe helyezéséért a Szolgáltató díjat számít fel, a kapcsolódó díjtétel a 9.8. mellékletben található. A díjtétel csak abban az esetben kerül érvényesítésre, amennyiben a vezeték élőre kötéséhez és üzembe helyezéséhez az FCSM Zrt. által jóváhagyott és járatos szerelvények biztosítottak és további anyagfelhasználás, valamint munkaerő ráfordítás nem szükséges (II. fejezet 3.1.2).
Tűzcsap telepítése és áthelyezése:
- Tűzcsap telepítésére és áthelyezésére vonatkozóan törlésre került a Tűzcsaptelepítés, áthelyezés megrendelő formanyomtatvány (II. fejezet 3.1.2).
Eljárás teljes körű mellékvízmérősítés esetén módosítások:
- Ha a Vhr. 62. § (9) bekezdés szerinti ellenőrzés során megállapításra kerül, hogy a csatlakozó, illetve házi ivóvízhálózati szakaszon a Vhr. 62. § (8) bekezdésben meghatározott mérési különbözetet meghaladó vízfogyasztást elszámolatlan vízvétel okozta, az elszámolatlan vízvétel megszüntetéséig a bekötési vízmérő és a mellékvízmérők összesített fogyasztási különbözetének megfizetése, valamint a Vhr. 62. § (8) bekezdés szerinti soron kívüli ellenőrzés költségei - eltérő megállapodás hiányában -– egyetemlegesen a bekötési vízmérő szerinti felhasználót terhelik (Vhr. 62.§ (9) bekezdése alapján). Ha a Vhr. 62. § (9) bekezdés szerinti ellenőrzés során megállapításra kerül, hogy a Vhr. 62. § (8) bekezdésben meghatározott mérési különbözetet meghaladó vízfogyasztást nem a csatlakozó, illetve házi ivóvízhálózati szakaszon keletkezett elszámolatlan vízvétel okozta, az ellenőrzés költségeit, valamint a bekötési vízmérő és a mellékvízmérők összesített fogyasztási különbözete alapján számított szolgáltatási díjat a víziközmű-szolgáltató nem háríthatja át a felhasználókra (II. fejezet 3.1.10).
-
Mellékszolgáltatási szerződés létrejöttére vonatkozó kiegészítések:
- Az elkülönített vízhasználatra vonatkozó írásbeli igénybejelentés (az FCSM honlapján található 32-es számú formanyomtatvány - Felhasználói nyilatkozat és kérelem lakás-mellékvízmérő beszereléséhez) (II. fejezet 3.1.10).
A közműves ivóvíz-szolgáltatás felfüggesztésének, korlátozásnak szabályaink kiegészítései:
- A Vksztv. 58. § (2) bekezdése alapján nem korlátozható a közműves ivóvíz-szolgálatás az egészségügyi, valamint köznevelési, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató, intézmény, a lakossági felhasználó részére végzett közműves szennyvízelvezetés és -tisztítás, a kritikus szervezetek ellenálló képességéről szóló törvény alapján kijelölt kritikus szervezetek, kritikus infrastruktúrák, valamint a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló törvény szerinti, az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős szervezetek, az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős infrastruktúrák esetében (II. fejezet 3.1.29).
Lakás-mellékvízmérő létesítése, telepítése, cseréje és újrahitelesítése:
- Ivóvíz-szolgáltatási területre vonatkozóan átdolgozásra került a lakás-mellékvízmérő létesítésének igénybejelentése, a mérőhely kialakításának és a vízmérő elhelyezésének követelményei, valamint a lakásmellékmérő cseréje és újrahitelesítése rész (II. fejezet 4.3.1).
Ivóvíz-bekötővezeték átvételéért és üzembe helyezéért megállapított díjak:
- Változtak az ivóvíz-bekötővezeték létesítésével, átvételével, üzembe helyezésével kapcsolatos díjak (II. fejezet 9.8 8. számú melléklet).
Fővárosi Csatornázási Művek Zrt.