Amennyiben a felhasználó fizetési határidőre nem tesz eleget a Vhr-ben és a Szerződésben rögzített díjfizetési kötelezettségének, a Szolgáltató postai tértivevényes levélben vagy hivatali kapun / cégkapun keresztül fizetési felszólítás útján értesíti a felhasználót, hogy késedelembe esett, valamint felszólítja, hogy haladéktalanul rendezze fennálló tartozását.
Amennyiben a felhasználási helyen a felhasználó személyétől eltérő a számlakötelezett (fizető) van bejelentve, akkor a fizetési felszólításokat Szolgáltató a számlakötelezettnek küldi meg.
Közös képviselővel rendelkező társasházak esetében Szolgáltató a közös képviselőt tájékoztatja a fennálló tartozásról, értesíti fizetési felszólításban a díjfizetési kötelezettségről.
Közös képviselővel nem rendelkező társasházak, közös tulajdonú felhasználási helyek (lakóközösségek) esetében a fizetési felszólításokat Szolgáltató elsősorban a számlabemutatási címzettnek és másodsorban a saját tulajdoni hányadra eső tartozásról az ingatlan tulajdonosának/tulajdonosainak küldi meg, értesítve őket a szankciókról is.
Amennyiben a felhasználó/számlakötelezett díjfizetési kötelezettségének továbbra sem tesz eleget, illetve a hátralékok rendezésére vonatkozó megállapodás (részletfizetés, fizetési haladék) nem jött létre, akkor a Szolgáltató jogi úton érvényesíti követelését.
A tartozás eredménytelen behajtása esetén a Szolgáltató jogi eljárást kezdeményez felhasználóval / számlakötelezettel / Közös képviselő nélküli társasház és Lakóközösségek esetén a tulajdonosokkal szemben (pl.: fizetési meghagyás kibocsátása iránti kérelem, polgári per indítása, felszámolási eljárás megindítása, illetve a bíróság jogerős határozata, közjegyző jogerős végzése alapján végrehajtási eljárás indítása).
Ha a nem lakossági felhasználó (kivéve: egészségügyi és gyermekintézmények) a Vhr. 65. § (8) bekezdésében foglalt felszólítások ellenére a szolgáltatási díjat a szerződésben rögzített feltételek szerint nem fizeti meg, a Szolgáltató – a létfenntartási, a közegészségügyi és a katasztrófa-elhárítási vízigények teljesítése mellett – az illetékes népegészségügyi szakigazgatási szerv ellentétes állásfoglalása hiányában a közüzemi szennyvíz-elvezetésiszolgáltatást időben és mennyiségben korlátozhatja, illetve felfüggesztheti.
Amennyiben a felszólítás természetes személy részére kerül kiküldésre, akkor a díjtartozás miatt kibocsátott fizetési felszólító levélhez a Szolgáltató évente egy alkalommal tájékoztatást küld a védendő felhasználókat megillető kedvezményekről, a kérelmezés módjáról, valamint tájékoztatást nyújt arról, hogy a kérelemhez szükséges adatlapok a Szolgáltató internetes honlapjáról letölthetőek (www.fcsm.hu) vagy telefonon igényelhetőek (díjmentesen postai úton megküldésre kerül az ügyfél részére) vagy az ügyfélszolgálati irodákban személyesen átvehetőek.
A Szolgáltató jogosult minden, az adóssal szembeni megalapozottnak bizonyuló követelésének érvényesítésével kapcsolatban nála felmerült költségét, eljárási díjat, illetéket, behajtási költségátalányt és kárt, továbbá a Ptk-ben meghatározottak szerint késedelmi kamatot az adóssal szemben érvényesíteni.
Szolgáltató fenntartja továbbá a jogot az adóssal szembeni követelésének harmadik fél részére történő értékesítésére, valamint a tartozás megbízott útján történő beszedésére. Követelés harmadik fél felé történő értékesítéséről a Szolgáltató az adóst írásban, a számlán vagy egyéb módon értesíti. Ilyen esetben a fizetésre, a késedelmi kamatra, illetve a részletfizetésre a harmadik fél üzletszabályzatában / eljárásrendjében foglaltak az irányadók. Az értékesített követeléssel érintett felhasználók folyószámláját a követelést megvásárló cég vezeti saját eljárásrendjében, szabályzatában meghatározottak szerint.
Késedelmes fizetés esetében a késedelmi kamaton túl a behajtási költségátalányról szóló 2016. évi IX. törvény rendelkezései is irányadóak a törvény hatálya szerinti felhasználók esetében.
A Szolgáltató a behajtási költségátalányról szóló 2016. évi IX. törvény 3. § (1) bekezdése alapján rögzíti, hogy az általa vállalkozásokkal, illetve szerződő hatóságokkal kötött szerződések esetében a kötelezettet, illetve a szerződő hatóságot terhelő, kereskedelmi ügyletből eredő fizetési kötelezettség teljesítésének késedelme esetén a követelése behajtásával kapcsolatos költségei fedezetéül negyven eurónak megfelelő, a Magyar Nemzeti Bank – késedelem kezdőnapján érvényes – hivatalos deviza-középárfolyama alapján meghatározott forintösszegre, azaz behajtási költségátalányra tart igényt.
A behajtási költségátalányt Szolgáltató a késedelem bekövetkezésétől számított egy éves jogvesztő határidőn belül követelheti. A követelés esedékességének időpontja önkéntes teljesítés esetén ennek időpontja, önkéntes teljesítés hiányában a teljesítésre való első felszólítás időpontja.
A kötelezett a behajtási költségátalány megfizetésére nem köteles, ha az erre irányuló igény érvényesítése során a késedelmét kimenti.
Ha a felhasználó a számlával kapcsolatban kifogást emelt, a Szolgáltató nem számít fel behajtási költségátalányt a kifogásolt számla tekintetében a számlakifogás helybenhagyása miatt kiállított helyesbítő számla fizetési határidejének lejártáig vagy a számlakifogás elutasításának felhasználói kézhezvételétől számított nyolcadik napig.
A behajtási költségátalány megállapítása a számlán feltüntetett fizetési határidőt követő napra történik.
A behajtási költségátalány megfizetésére irányuló kötelezettség teljesítése nem mentesít a késedelem egyéb jogkövetkezményei alól, a kártérítésbe azonban a behajtási költségátalány összege beszámít.